Sunday, February 8, 2009

Ibu KauLah Ratu...Di Hatiku

Ketika aku berduka
Ibu datang mengalun irama pujuk
Mencabut duri-duri rajuk
Meniup siulan damai
Membelai dalam dakapan permai
Hingga aku menari asyik
Tarian riang
Ibu adalah lagu
Pernah aku jatuh,
Ibu datang membasuh luka
Membilas lumpur merata
Dengan arus kasih tak berputus
Dengan riak jernih yang tulus
Hingga aku bangkit kembali
Mengorak lagi langkah kaki.
Ibu adalah sungai
Bila aku teringin,
Ibu datang adakan segala
Memberi lebih dari dipinta
Walau payah ibu gagahi
Walau keringat membasahi
Agar hatiku tak sumbing
Muka ku tak berpaling.
Ibu adalah kota
Tapi selama bila,
Aku tahu ia tidak selamanya
Tentu tiada lagi lagu yang kurindu nanti
Tiada lagi sungai yang mengalir nanti
Tiada lagi kota yang indah nanti
Namun hatiku tidakkan pernah berubah,
Ibu tetap padaku adalah lagu
Ibu tetap padaku adalah sungai
Ibu tetap padaku adalah kota
Dalam tiap sujudku
Kupohon doa kudus
Agar Ibu mulia dimata-Nya.

No comments:

Post a Comment